tisdag 18 augusti 2009

En sorglig historia.


Som vanligt hade vi fönstret på glänt. Jag sov skönt.

Plötsligt hörde jag ett skrapande, fladdrande, ett okänt ljud inne i sovrummet, här och där, överallt fanns det.

Panik, vad är det ???

Tände lampan och såg en fladdermus flyga fram och tillbaka, troligen lika rädd som jag, på ett okänt ställe som hon var. Fladdermusen försvann ut från sovrummet in i vardagsrummet, trodde jag. Att sätta igång att jaga det supersnabba, otäcka djuret, mitt i natten, i hela huset, kändes inte på sin plats. Vad gjorde jag ? Väckte förstås den som sov helt fridfullt i sängen bredvid min. Han sa: Jaså, - vände sig och sov vidare.

Själv gjorde jag det djärva beslutet att stänga dörren in till vardagsrummet.

Morgondagens omsorg får jag spara, som det står i psalmen.


Morgonen uppenbarade den sorgliga upplösningen (för musen) på nattens dramatik.

Mitt modiga beslut att gå upp och stänga sovrumsdörren hade ändat fladdermusens liv !!!

Den hade blivit klämd till döds i dörrspringan. Bakom dörren hittade jag det lilla djuret, som i dagsljus inte alls såg så skrämmande ut, som det verkade i natt.

Ja, jag vet att fladdermöss är fridlysta !! Men det här var ju en olyckshändelse, sett ur musens synvinkel. Frågan är hur det såg ut från min synvinkel ???

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken spännande natt! När vi råkade ut för samma sak så var jag inte lika modig som du. Jag kröp under täcket medan både katt och man jagade den stackars flygande musen. Trots jägarna så klarade den sig ut med livet i behåll. Nu har vi myggfönster...
/Solveig

Anonym sa...

När de sitter still är de ganska söta faktiskt.... Men vem vill vänta på att de sätter sig?
/Kattmor