tisdag 25 augusti 2009

Konst, vad är det ?


Jag måste erkänna att jag inte alls förstår vad som är konst i Anna Odells agerande på Liljeholmsbron. Jag kan förstå att hon ville pröva mentalvården. Men är det konst ?

Peter Johansson har varit aktuell i sammanhanget. När det gäller hans grejer är jag gärna med på att kalla den konst. Hans skivade och plastförpackade dalahästar, tycker jag är på pricken konst.

Lars Vilks drivvedsskulptur Nimis räknar jag också till stor konst.

Men vad är konst i Anna Odells provokation ?

Kanske är det just provokation som är ordet och förklaringen. Men är det gränslöst om man säger att man är konstnär ?

Jag ser med spänning fram emot Stockholms tingsrätts dom och den debatt, som jag antar följer.

Jag illustrerar det här blogginlägget med denna vackra dörr. Är det konst ?

Inga kommentarer: